Brytyjska sieć restauracji szybkiej obsługi, Pret A Manger, specjalizująca się w naturalnej żywności, całkowicie zmienia sposób etykietowania alergenów pokarmowych po śmierci 15-letniej dziewczyny. Klientka kupiła i zjadła kanapkę, która wywołała u niej silną reakcję alergiczną i doprowadziła do śmierci.
Natasha Ednan-Laperouse zmarła w 2016 roku po zjedzeniu kanapki z bagietką z karczochami, oliwą i tapenadą (pastą z czarnych oliwek). Bagietka zawierała nasiona sezamu – na które nastolatka była uczulona. Składnik ten jednak nie był wystarczająco oznaczony na opakowaniu kanapki. Klientka kupiła kanapkę na londyńskim lotnisku Heathrow przed odlotem do Nicei we Francji i straciła przytomność po około 20 minutach lotu. Doznała zatrzymania akcji serca i zmarła w wyniku wstrząsu anafilaktycznego w ciągu kilku godzin.
Koroner, dr Sean Cummings, powiedział, że etykietowanie alergiczne Preta A Mangera jest “niewystarczające”. Pret A Manger ogłosił z kolei w środę 3 października, że będzie oznaczać wszystkie składniki, w tym alergeny, na wszystkich swoich produktach w Wielkiej Brytanii. Ta informacja jest następstwem dochodzenia Ednana-Laperouse’a, Pret A Manger powiedział w oświadczeniu przesłanym do Business Insider.
Sieć planuje wprowadzenie pełnego etykietowania składników na opakowaniach produktów na całym świecie, począwszy od Wielkiej Brytanii. W ciągu najbliższych kilku tygodni planuje również umieścić naklejki ostrzegawcze na wszystkich pojedynczych świeżych produktach, wyświetlać w sklepach tablice ostrzegające o alergenach oraz wymieniać pełne informacje o składnikach, w tym o alergenach – w internecie i w sklepach stacjonarnych.
Więcej informacji o tym zdarzeniu można przeczytać na stronie Business Insider: https://www.businessinsider.com/pret-a-manger-changes-food-labeling-after-teen-dies-from-allergy-2018-10?IR=T
Opisane zdarzenie pokazuje jak ogromne znaczenie dla osób uczulonych ma odpowiednie znakowanie żywności. Właściwe informacje zawarte na etykietach spożywczych mogą zapobiec ciężkiemu uszczerbkowi na zdrowiu Waszych klientów, a nawet uchronić ich od śmierci.